Welkom bij Royal Queen Seeds. Yes, wij zijn het! We hebben ons een beetje opgefrist. Geloof ons maar, het is een enorme verbetering!
"Wat goed is, moet je niet veranderen".
– De gotische letters spreken me aan, alsof het merk uit het hoge noorden komt en al eeuwen bestaat. Het diepe zwart en de leeuw. Geniaal, hoe hij daar een joint rookt. Knap bedacht.
— Veranderen, waarom zou je?, vraag je je misschien af. De gouden gloed en de leeuw spreken me aan. Ze brengen een gevoel van veiligheid, betrouwbaarheid en saamhorigheid over. Het valt op tussen de andere zaadbanken. En iets aan 'Queen' trekt me gewoon... ik weet niet precies wat, maar de typografie heeft iets bijzonders.
We vonden dat het tijd was voor een upgrade. Het was een fantastisch traject – en het gaf ons ook wel wat kriebels om te zien hoe ver we al zijn gekomen. Gelukkig stonden we er samen in.
We snappen dat verandering in het begin moeilijk kan zijn. Het is beangstigend en roept vragen op: zijn het nog steeds dezelfde mensen? Bieden ze nog dezelfde zaden aan? Kan ik ze nog vertrouwen?
Absoluut, op al die vragen een volmondig ja!
We zijn de laatste jaren in een stroomversnelling geraakt. Er zijn momenten in het leven dat alles ineens in een stroomversnelling komt. Momenten waarop zich kansen aandienen die je niet kunt laten lopen. Zo hebben we de VS bereikt en de wereld kennis laten maken met de eerste F1-hybride wietzaadjes. Daarbij blijven we nieuwe samenwerkingsmogelijkheden verkennen en de grenzen verleggen voor de nieuwste en populairste genetica. Ken je Tropical Mirage nog? Een strain die je een creatieve boost geeft...
Dat brengt ons bij creativiteit. En kansen.
Hier zijn we dan, het vernieuwde Royal Queen Seeds. Aangenaam kennis te maken.
De leeuw
Onze leeuw werd wat ouder. Natuurlijk hielden we van hem en hij zit nog altijd in ons DNA. Hij is typisch Nederlands, moedig, krachtig en levendig. En natuurlijk bijzonder 'koninklijk'!
Maar leeuwen in logo's zijn ook enorm populair.
In een digitale wereld vol merken, waarvan sommige wereldwijd bekend zijn, wemelt het van de leeuwen. Je moet er maar eens op letten. Hoewel onze leeuw uniek was, had hij ook iets merkwaardigs. Te woest, wellicht? We dachten, waarom geven we er geen nieuwe draai aan?
Maar hoe dan?
We besloten hem meer op de voorgrond te plaatsen. In plaats van zijn hele lichaam zoomden we in op zijn kop om zijn uitdrukking beter te kunnen zien.
De nieuwe leeuw straalt kracht uit. Hij is geduldig en wijs. Dapper, maar ook vriendelijk en benaderbaar. Belangrijk is natuurlijk dat hij direct herkenbaar is. Maar hij is vooral uniek!
Het was een uitdaging om hem vorm te geven. We moesten hem helemaal opnieuw bedenken. Veel ontwerpen waren prachtig, maar net iets te wild, te casual, te serieus of te afstandelijk. We moesten ons richten op zijn blik. Geduldiger. Rustiger. Niet meer zo jong. Nog steeds krachtig en snel, maar nu volwassener en met meer respect. Een bondgenoot in je kweekavontuur, om het zo maar te zeggen.
Het lettertype
Dan het lettertype. Weet je nog wat je zo aansprak aan "Queen"? De naam springt er niet voor niets uit. Maar eigenlijk was er te veel nadruk op "Queen", zonder duidelijke aanleiding, want "Royal" en "Seeds" zijn minstens zo belangrijk. Niemand kent ons alleen als "Queen", dus het ontbrak aan balans.
Bovendien was het lettertype, hoewel mooi en elegant, wat kil. Het voelde niet warm of natuurlijk aan, en stond te ver van je af.
In de keuze voor een nieuw lettertype wilden we de natuurlijke essentie van ons product, onze omgeving en ons dagelijks leven benadrukken. Een robuust lettertype dat speels en benaderbaar is, dikker en beter zichtbaar, wat ons nieuwe manieren biedt om te verbinden.
Dit lettertype gaan we ook gebruiken op onze website en in onze communicatie. Het zal ons helpen om te laten zien wat echt belangrijk is, op een natuurlijke, functionele en moderne manier.
RQS – terug naar de bron
Velen kennen ons ook als RQS. Dat snappen we. Royal Queen Seeds is nogal een mondvol. Maar alleen "Royal" zegt niet zoveel en gaat bovendien voorbij aan de kern van ons bedrijf, namelijk: "Seeds".
Net als eerder hebben we een "RQS" design gekozen dat onze naam samenvat voor gebruik in beknopte boodschappen.
Maar daarbij ontdekten we iets. Die opening in de Q, en de staart... komt dat je ook zo bekend voor? Het is het hart van de letter, de naam en ons wezen! De Q is eigenlijk een zaadje! Heel toepasselijk, toch? Had je het al gezien? Wees eerlijk!
De kleuren
Dan de kleuren. Hoewel deze erg herkenbaar zijn, waren ze soms lastig te gebruiken. Misschien merkte je dat ze snel de aandacht trokken, maar ook al gauw vermoeiend waren voor het oog. En afgezien van deze formele aspecten, brachten (of schreeuwden) ze een boodschap die niet meer bij ons past.
Kleur is ontzettend belangrijk. Denk aan je kleding, de kleuren van je muren thuis, je auto, of de kleurtoon van je favoriete films.
Elke kleur heeft iets te zeggen - de verzadiging, de tint, en de combinatie ervan brengen een boodschap over.
Naast het logo en het lettertype vonden we dat ook de kleuren wel een opfrisbeurt konden gebruik. Zoals je misschien is opgevallen, hebben we ze wat verfijnd. We zijn overgestapt op meer basiskeuren, dichter bij organische tinten, die een gevoel van kalmte en rust brengen. En ze passen zo goed bij elkaar!
Een nieuwe wereld vol mogelijkheden gaat voor ons open. We denken al na over hoe we ze kunnen gebruiken: op verpakkingen, onze website, social media en... onze merchandise!
We kunnen niet wachten om een nieuwe kledinglijn te creëren en deze met je te delen, samen met alle uitrusting die we de komende maanden zullen voorbereiden!
De boodschap
Vanaf het begin was ons doel om te leren en onze ervaringen met onze community te delen. Een plant van zaad tot bloei brengen is geen simpele taak (hoewel het met de juiste informatie en begeleiding wel zo kan voelen).
Positief en gedurfd droegen we onze slogan "Keep on Growing" uit. Meer groei leidt tot diepere kennis van het proces, waardoor beginners experts worden. In essentie herinnert de simpele oproep "Keep on Growing" ons aan persoonlijke ontwikkeling.
Een aantal jaar geleden introduceerden we "Growing, Together" als alternatief motto; een volgende verbindende stap in onze relatie. We voelden dat we leerden van onze bloeiende gemeenschap, zoals jullie van ons leerden.
Terwijl de cannabiswereld om ons heen in razend tempo transformeert en alles opwindend is, voelen we nu meer dan ooit de noodzaak om te evolueren. De verschuiving naar deze nieuwe visie is een kans om dingen verder te duwen. Actief. Samen. Doortastender. Hoger. Zie je de implicaties? Ben je erbij?
Even over de verpakking
Zoals je je kunt voorstellen, heeft het tijd nodig om een gevestigd merk een nieuw imago aan te meten. Je zult hier en daar nog ons oude logo tegenkomen, maar wees gerust, dit heeft een goede reden. We willen de overgang naar onze nieuwe huisstijl zo duurzaam mogelijk laten verlopen, want duurzaamheid is tenslotte een van onze kernwaarden. Daarom gebruiken we onze huidige verpakking totdat de voorraad op is, voordat we volledig overgaan op de nieuwe huisstijl.
Dit betekent niet dat je oude zaden ontvangt! Integendeel, want het is niets meer dan een strategische keuze voortkomend uit een grote bestelling die we eerder hebben geplaatst. We zijn toegewijd aan het minimaliseren van afval en het bevorderen van milieubewustzijn, en het weggooien van perfect goede verpakkingen druist in tegen dit principe.
Van ons ontstaan tot vandaag, "wij" staan op de eerste plaats
Deze reis samen ondernemen is bijzonder opwindend geweest. Maar er is nog veel te doen. We moeten onze maatschappij naar een hoger niveau tillen en elke teler in staat stellen meer kennis, duurzaamheid, en zelfvoorzienendheid te bereiken. We hebben gepassioneerde en gekwalificeerde mensen nodig om ons te helpen deze boodschap te verspreiden, zodat we allemaal hoger kunnen groeien dan we ooit voor mogelijk hadden gehouden.