.
RQS Interviews — Henry Saiz over de Combinatie Muziek en Wiet
Mijn naam is Henry Saiz. Ik kom uit Madrid en ben 36 jaar oud en beschouw Alicante, Madrid en Lanzarote als thuis, hoewel ik altijd op reis ben. Ik ben muzikant, DJ en producer met twee eigen labels en een show op de Spaanse Radio 3, genaamd El Laberinto.
Royal Queen Seeds is altijd op zoek naar de beste voorlichting en kennis over cannabis. In onze interviews praten we met personen uit alle hoeken van de cannabisindustrie. Vandaag hebben we het genoegen om met Henry Saiz te spreken.
Ik begon rond mijn twintigste met kweken en doe dat nu vijf à zes jaar met meer kennis en toewijding.
PART. 1: PODCAST 🎵 |
---|
PART.1: PODCAST 🎵 (Luister er ook naar Spotify en op Apple Podcast) |
PART. 2: Ter aanvulling op ons Podcast Interview met Henry ✍️ |
---|
PART.2: Ter aanvulling op ons Podcast Interview met Henry. ✍️ Hebben we een exclusieve vragenronde gedaan over Muziek en Wiet om onze lezers handige adviezen te geven. Je vindt de inzichten van Henry hieronder! |
1. Wat betekent de relatie tussen wiet en muziek voor jou?
Voor mij is er sprake van zo’n nauwe band, dat ik het één moeilijk zonder het ander kan zien.
2. Sommige mensen menen dat muziek beter klinkt onder invloed van cannabis. Ben je het daarmee eens?
Absoluut. Wiet is een geweldige sensorische versterker. Zowel het luisteren naar muziek als het schrijven ervan onder invloed, bevalt me. Afhankelijk van de eigenschappen van de soort, creëert het een andere luisterervaring. Zo geef ik tijdens het componeren de voorkeur aan een sativa die me helpt om beter te luisteren en me te concentreren op zaken die onopgemerkt blijven wanneer ik niets gebruik. Tijdens het luisteren heb ik echter liever een hybride of indica om te ontspannen en mezelf te verliezen in de muziek.
3. Welke invloed heeft wiet volgens jou gehad op de ontwikkeling van muziek en kunst en heeft het ook een verband met de productie van jouw projecten?
De invloed van cannabis in de muziek en kunst in het algemeen is een onmiskenbaar feit. Het overgrote deel van de klassieke albums in de hedendaagse muziekwereld (en zelfs veel verder terug in de tijd) is zelfs geïnspireerd op het gebruik van bepaalde drugs en specifieker wiet. Ofwel rechtstreeks door de artiest zelf of door iemand anders in het creatieve proces, zoals de producer. En met de hedendaagse legalisering in veel Amerikaanse staten en de opkomst van de cannabiscultuur, gaat de invloed ervan op muziek maar door. Zoals ik al zei, is het wat mij betreft onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ik gebruik wiet om muziek te luisteren en maken. De invloed ervan op mijn waarneming is duidelijk te horen wanneer je naar mijn platen luistert.
4. Wat vind je van de stereotypen rond muzikanten die cannabis roken? Hebben deze invloed op jou?
Mensen maken werkelijk van alles stereotypen en uiteraard bestaan er ook stereotypen van muzikanten die wiet gebruiken. Die hebben eigenlijk geen invloed op mij. Een van mijn doelen als artiest is om een voorbeeld te zijn van hoe een muzikant cannabis op een intelligente en functionele manier kan gebruiken, zonder te vervallen in wat gewoonlijk geassocieerd wordt met wiet. Ik ben dol op reggae en dub, maar er bestaan ook andere manieren om een hulde aan de plant te brengen en het effect ervan in geluid om te zetten.
5. Heb je ooit overwogen om het gebruik/kweken van cannabis op te geven? Waarom?
Eerlijk gezegd kwam het tien à vijftien jaar geleden niet eens in mij op toen er allerlei mythes de ronde deden over de veronderstelde negatieve effecten van wiet. Het voelde altijd zo goed (zeker omdat ik het puur rookte, zonder tabak), dat ik diep vanbinnen wist dat het lang niet zo slecht kon zijn. De wetenschap is het inmiddels eens met degenen die wiet dagelijks gebruiken. Het is iets wat ik tot het eind van mijn leven blijf gebruiken om het leven interessanter te maken door te kweken, mixen, experimenteren en leren van biologie en genen. Het is fascinerend. Ik kan geen reden bedenken om ermee te stoppen, zelfs geen juridische.
6. Je draait op festivals en shows over de hele wereld. Werk je onder invloed van wiet?
Wanneer ik de kans krijg, zoals ik al zei, is alles leuker met cannabis! Gelukkig heb ik een creatieve baan die dit toelaat.
7. Gebruik je ook wiet tijdens je reizen? Op wat voor manier?
Ja, behalve in landen waar door een verbod zware straffen gelden. Ik heb een hekel aan het feit dat mijn vrijheid beperkt wordt door een absurde wet gecreëerd in het belang van een paar mensen, maar ben niet dom en neem geen risico’s wanneer ik naar die landen reis. Wanneer ik echter in bijvoorbeeld Canada, Californië, Denver of Seattle ben, probeer ik zoveel mogelijk nieuwe soorten uit en kijk ik hoe de industrie er voor staat.
8. Wat vind je van cannabisgebruik op festivals?
Cannabis zou hier legaal moeten zijn en ter plaatse verkocht moeten worden. Zo kan men geld verdienen en kunnen mensen genieten van muziek en wiet zonder bang te hoeven zijn voor repercussies. Ook zou de sfeer vriendelijker en vrediger zijn dan met alcohol, een legale drug met een negatieve invloed op miljoenen mensen.
9. Wanneer besloot je wiet te gaan kweken? Waarom?
Zodra je die liefde voor de plant voelt en nieuwsgierig raakt, wil je er automatisch meer over weten. Dit leidt ertoe dat je het wilt kweken, kruisen... Bovendien smaakt er niets beter dan wiet waar je maandenlang liefdevol voor gezorgd hebt en die je zelf zag floreren en ontwikkelen. Ik gebruik nooit chemicaliën en daarom proef ik het wanneer die wel gebruikt zijn. Ook steken dealers er meestal niet zoveel liefde in als jijzelf!
10. Geloof je in het spelen van muziek voor je planten?
Ik ben geïnteresseerd, hoewel hier geen sluitende studies over bestaan. Mocht men ooit ontdekken dat geluid planten beïnvloedt, dan zou ik graag muziek voor ze maken en dit verkennen.